top of page
  • Writer's pictureJeremy Rutman

איך כותבים הסכם סודיות?

Updated: Dec 7, 2020




אמל״ק (ארוך מידי, לא קראתי)


אם אתם רק מחפשים חוזה NDA המתאים ספציפית לדרישות שלכם - הורידו אחד מהחוזים למטה, מלאו ושילחו לצד השני לחתימה. ישנן שתי גרסאות - כל אחת מופיעה בעברית, אנגלית בגרסת PDF וורד.

לאילו שרוצים לדעת יותר - תמשיכו לקרוא...


הסכמים להורדה

mutual_NDA
.pdf
Download PDF • 89KB
mutual_NDA
.docx
Download DOCX • 11KB
Unilateral_NDA
.pdf
Download PDF • 53KB
Unilateral_NDA
.docx
Download DOCX • 6KB
הסכם_סודיות_ואי_תחרות
.pdf
Download PDF • 226KB
הסכם_סודיות_ואי_תחרות
.docx
Download DOCX • 12KB
הסכם_סודיות_חד_צדדית
.pdf
Download PDF • 183KB
הסכם_סודיות_חד_צדדית
.docx
Download DOCX • 10KB



הסיפור המלא

פונים לשותפים פוטנציאליים? מיציתם השקעות של ״מלאכים״? כנראה שהגעתם לשלב הבלתי נמנע אך רצוי בו תרצו לחלוק עם העולם את הרעיון החדש שלכם. שותפויות עסקיות יכולות להסתיים מוקדם מהמתוכנן באופן בלתי צפוי ולכן תרצו את ההגנה הזו.

כל אלו שראו את הסרט ״הרשת החברתית״ שמתאר איך הוקמה פייסבוק, בטח זוכרים מה קרה ל'ווינקלויי', התאומים שהגו את הרעיון לרשת החברתית (בעצם פייסבוק, לטענתם) וגילו אותו למרק צוקרברג, שרצו שיעבוד איתם כמתכנת. התאומים ווינקלווי היו מאוד חכמים אבל כדי להיות גם צודקים וגם חכמים, הם היו צריכים להשתמש בהסכם סודיות.

זוקרברג מגלה בעיות בנוגע לקנין רוחני ב'רשת החברתית'


הסכם סודיות (NDA - Non Disclosure Agreement) הינו הסכם משפטי המגן על מידע סודי מפני חשיפה ושימוש ללא הסכמת בעלי המידע. יחידים, חברות סטארט-אפ ותאגידים, משתמשים כולם בהסכמים כאלו כדי להבטיח שהאנשים שאיתם הם מנהלים משא ומתן או עבודה משותפת לא יגנבו את הרעיונות שלהם. ה- NDA מאפשר לכם להגן על הרעיון שלכם לפני קבלת פטנט, כאשר אתם מנסים למכור אותו או לקבל רישיון למוצר, לקבל מימון ממשקיעים, רוצים לעבוד אם שותפים, או חייבים לחשוף את הרעיון מסיבה כלשהיא.


על מה ניתן להגן באמצעות הסכם NDA?

  • אסטרטגיות ושיטות עסקיות (תוכניות שיווק, קמפיינים פרסומיים, תכניות עסקיות והכרזות על מוצרים חדשים)

  • עיצובים, שרטוטים ומפרטים

  • תהליכים (למשל תהליכים כימיים, מכניים ותהליכי יצור)

  • פורמולות (חומרים כימיים, תרכובות קוסמטיות ועוד)

  • תוכנת מחשב (גם בשלב הפיתוח והבדיקה)

  • רשימות לקוחות

  • אוספי נתונים (כל עוד לא ניתן לברר אותם בקלות)

  • ידע מקצועי ('know-how' כגון שיטות עבודה, הכנה, טכניקות ועוד)

מכשירים, חפצים פיזיים ומוצרים עשויים להיות כפופים להגנה על סוד מסחרי. בדרך כלל, ההגנה על סוד מסחרי איננה תקפה יותר ברגע שהמכשיר או ההמצאה מפורסמים בציבור.

חלקי הסכם ה - NDA


הסכם NDA כולל בדרך כלל את החלקים הבאים:

  • הקדמה

  • משך הזמן בו תקף ההסכם

  • מערכות יחסים - מי נותן ומי מקבל את המידע ומה יחס הצדדים זה לזה

  • הגדרה של מה שנחשב סודי (עוד על כך בהמשך)

  • היקף החיסיון

  • החרגות

  • הבטחת תקפותו החוקית של כל החוזה גם אם חלקו אינו תקף חוקית

  • הבטחת תקפות ההסכם בהתאם למצב הנוכחי ולא לפי הבנה קודמת אחרת בין הצדדים

1. ההקדמה

בהסכם ה- NDA, "הצד המגלה" הוא האדם המגלה סודות, וה"צד המקבל "הוא האדם או החברה המקבלים את המידע הסודי ומחויבים לשמור אותו בסוד. תנאי השימוש מודגשים כדי לציין שהם מוגדרים בהסכם. ישנם הסכמים "חד צדדיים" (בהם רק צד אחד חושף סודות) ויש דו-צדדיים (בהם שני הצדדים חושפים סודות) .

2. תקופת החוזה

פה אמורים לרשום תאריך ההתחלה ותאריך הסיום (אם ישנו תאריך סיום). תקופת ההגנה נגמרת במקרים הבאים:

  • · כאשר המידע ידוע בציבור ואיננו עוד סוד מסחרי

  • · נקבעת תקופה קבועה עם תאריכי התחלה וסיום ספציפיים

  • · שילוב של השניים

חשוב לציין כי הצד ״המגלה״ ירצה בדרך כלל תקופה בלתי מוגבלת או ארוכה ככל האפשר, ואילו הצד ״המקבל״ ירצה תקופה קצרה ככל הניתן. כאשר מחתימים עובדים או עובדי קבלן על הסכמי שמירת סודיות, ההסכם לרוב אינו מוגבל בזמן או שהוא מסתיים רק כאשר הסוד המסחרי מתפרסם בציבור.

אם כצד המגלה אינכם יכולים לנהל משא ומתן על תקופה בלתי מוגבלת, חמש שנים הן האורך המקובל כאשר לא מדובר בשמירת סודיות בלתי מוגבלת, אך חברות ״מקבלות״ רבות מתעקשות על שנתיים או שלוש.

3. מערכת יחסים

מערכת היחסים בין הצדדים החותמים על הסכם ה- NDA עשויה להיות בין עובד ומעביד למשל, בעל רישיון וקונה רישיון, משקיע וסטארט-אפ ועוד. מרבית ההסכמים כוללים סעיף בו מתנערים מכל קשר שאינו מוגדר בהסכם.


4. הגדרת ״מידע סודי״

המידע הסודי צריך להיות מתואר בקפידה, אולם זה הרבה פחות פשוט ממה שזה נשמע. אם לא מגדירים את המידע באופן מפורט, הצד ״המקבל״ יכול לטעון שלא גילו לו שום דבר סודי מכיוון שזה לא היה מפורט מספיק ב - NDA. ומצד שני, אם המידע המתואר מפורט מאוד, צד חסר מצפון יכול לקרוא את ההסכם לפני החתימה, להבין את הרעיון, לסרב לחתום ולהשתמש בהמצאה בעצמו (זוכרים את ווינקלווי? כעקרון צוקרברג היה יכול לקרוא את הסכם ה - NDA ולא לחתום).


כדי למנוע זאת יש לתאר את הרעיון באופן מפורט אך לא מפורט מדי - יש לכלול למשל חלק מהפרטים הנדרשים אך לא את כולם כך שלא ניתן יהיה להוציא לפועל את מה שעליו אתם רוצים להגן בהסכם. ב -NDA המגן על מתכון למשל, תוכלו לתאר את המרכיבים בהם נעשה שימוש במתכון מבלי לכתוב את הכמויות או את אופן ההכנה. אופציה אחרת היא להראות את כל התכנית מלבד החלק הכולל את המידע הסודי.

ניתן לרשום את הקטגוריה הכוללת של המידע הסודי, או לסמן את כל המידע כחסוי בהדגשה או בקו תחתון. כמו כן ניתן לסמן חומרים או תוכנות ספציפיים כ"סודיים".

5. סודיות

סעיף זה מחייב את הצד ״המקבל״ לשמור על המידע בסוד ולהגביל את השימוש בו. למשל: ״"הצד המקבל״ יחזיק וישמור את המידע הסודי של הצד השני לטובתו הבלעדית של הצד החושף ולא יגלה מידע סודי לצדדים שלישיים כלשהם."

יתכן שתרצו להרחיב את ההגדרה כך שתכלול כל ישות הקשורה לצדדים המקבלים. לחלופין, תוכלו לעשות זאת בסעיף בו אתם מגדירים מי הצדדים המעורבים - למשל אתם (הממציאים) מול החברה הקונה, כולל כל חברי צוות המו"פ (מחקר ופיתוח) בחברה הקונה.

6. החרגות מהגנה על מידע סודי

לא ניתן להגן על מידע שכבר ידוע בציבור, מתקבל ממקום אחר או מפותח באופן עצמאי. כמו כן, אם נותנים אישור לכך הצד המקבל יכול לחשוף את המידע. הוראות אלה למעשה אינן דורשות שום חוזה אך הן בדרך כלל כלולות בחוזה כדי להבהיר כי מידע זה אינו נחשב סודי.

7. ניתוק (Severability)

סעיף הניתוק מאפשר להוציא מהחוזה כל סעיף שעלול להימצא פסול בבית המשפט. בדרך זו שאר ההסכם יישאר תקף אם בית המשפט יחליט כי חלקים מסוימים אינם תקפים או אינם חוקיים.

8. אינטגרציה

חלקים מהעריכה שתבצעו במהלך המשא ומתן על חוזה ה- NDA עשויים להיכנס להסכם הסופי. סעיף האינטגרציה מוודא כי הגרסה עליה אתם חותמים היא הגרסה הסופית של החוזה, וכי אף אחד מכם לא יכול להסתמך על דברים שנאמרו בעבר. ללא סעיף זה, כל אחד מהצדדים יכול לתבוע זכויות על סמך הבטחות שניתנו לפני החתימה הסופית על החוזה.

תפקידו השני של סעיף האינטגרציה הוא לקבוע שאם צד כלשהו מבטיח משהו אחרי חתימת ההסכם, ההבטחות הללו יהיו מחייבות רק אם הן ניתנות בתיקון חתום בהסכם.

סעיף האינטגרציה מבטל כל הבטחה בעל פה או בכתב אשר ניתנה בעבר. אני מציע לכם בחום שלא לחתום על הסכם לא סופי ולא להאמין לאף הבטחה שהצד השני יתקן מאוחר יותר.

8. ויתור (Waver)

סעיף זה קובע כי גם אם אינכם מתלוננים מיד במקרה של הפרת חוזה ה- NDA, עדיין יש לכם זכות לתבוע מאוחר יותר בשל כך. ללא סעיף כזה, אם אתם יודעים שהצד השני הפר את ההסכם ולא עשיתם דבר, אתם מוותרים על זכותכם לתבוע.

לדוגמא, דמיינו שהצד המקבל אמור להשתמש במידע הסודי בנוגע לשני מוצרים ולא בשלישי. אתם מודעים לכך שהצד המקבל מפר את ההסכם, אך אתם מוכנים לאפשר זאת מכיוון שמשלמים לכם יותר כסף ואין לכם מוצר מתחרה. אולם לאחר מספר שנים אתם לא רוצים לאפשר יותר שימוש במוצר השלישי. סעיף הויתור מאפשר לכם לתבוע. הצד המקבל אינו יכול להתגונן בטענה שהוא הסתמך על כך שידעתם על השימוש ולא אמרתם דבר בנוגע להפרה. כמובן שההגנה חלה בשני הכיוונים. אם אתם מפרים את ההסכם, אינכם יכולים להסתמך על העובדה שהצד השני לא התלונן.

9. הודעה על חסינות (אופציונלי)

אם מדובר ב - NDA בין מעביד לעובד, נדרש לכתוב 'הודעת חסינות' בהסכם. סעיף זה מאפשר לעובד לשתף סודות מסחריים רק אם העסק נמצא בחקירה ולא בשום מקרה אחר. סעיף זה נדרש בכל NDA של העובד, והוא יגן על העובד בין אם החברה מולה חתם על הסכם ה - NDA נמצאה אחראית ו/או אשמה ובין אם לאו.

*סעיף הסכמים הדדיים [אופציונלי]

אם שני הצדדים מגלים סודות זה לזה, כדאי לשנות את ההסכם כדי להפוך אותו להסכם אי-גילוי הדדי (או "דו-צדדי"). לשם כך, הוסיפו את הפסקה הבאה לפסקה הראשונה של ההסכם:


״הסכם אי-גילוי זה ("ההסכם") נכרת על ידי ____ [הוסיפו את שמכם, שם העסק וכתובתו] לבין ____ [הוסיפו שם, שם העסק וכתובת של אדם אחר או חברה שאיתם אתם מחליפים מידע], או "הצדדים," והוא נועד למניעת גילוי בלתי מורשה של מידע סודי כמוגדר להלן. הצדדים מסכימים להיכנס למערכת יחסים סודית ביחס לגילויו של מידע זה או אחר בין "הצד המגלה" ל״צד המקבל," מידע קנייני וסודי מסוים ("המידע הסודי").

גם במקרה של גילוי בעל פה, על הצד המגלה לתת אישור בכתב לאדם או לגוף לו גילה את המידע בנוגע לכך שנחשף סוד מסחרי. תוכלו למשל לשלוח אי מייל כגון:

״גיליתי בפניך מידע על המכשיר שלי לשינוע חומר, העושה שימוש בעיוות זמן ומרחב כדי ליצור חור תולעת מקומי. מידע זה הינו חסוי, וברצוני לאשר כי אתם מודעים לכך שמדובר במידע סודי אותו אסור להעביר לאף אחד. אודה לאישורכם על קבלת אימייל זה.״

357 views0 comments

Recent Posts

See All
bottom of page